fredag 14 maj 2010

Överfart och ankomst till Shetland

Efter lite uppsamling i Göteborg med inköp i 5:an varuhuset kom vi iväg kl.15.00 från Lilla Bommen. Karin och Björns son Magnus med flickvän vinkade av oss och tog lite kort, hoppas vi får en kopia av dom.
Vi styrde kosan mot Vinga, vi gick för maskin till öppet hav och siktade på att runda Skagens rev på rätt sida om den sk ”route T” traden.
Efter Vinga satte vi segel och med en härlig bris styrde vi mot Skagen.
Efter Skagen vred vinden mot väst och ökade i styrka till 12-14 m/s. Efter ett tag såg vi att vi hade strömmen på 1.5 knop mot oss liksom vinden så det blev till att kryssa med tråkigt dåliga ben. Framåt natten ökade vinden till att konstant ligga mellan 14-17m/s, vågorna blev grova och sköljde över sittbrunnen. Våra nyinköpta mörkblå dynor är numera saltiga. Med bottenrevad stor och vår nya hårdvindsgenua rullad in till 60% gick det fantastiskt bra.
Första dygnet tillryggalade vi 133 NM. Andra dygnet gick åt att kryssa vidare men med behagligare vind. Efter andra dygnet hade vi tillryggalagt 295 NM, inte illa med tanke på båtens längd.
Vi kan konstatera vad alla andra säger om AIS (Automatic Identification System) att det är ett fantastiskt system. Tidigare var man fullt sysselsatt, speciellt på natten, med att identifiera alla kring seglande båtar och försöka förstå om dom utgör ett hot eller inte. Nu dyker alla båtar upp på plottern och vi kan se vem dom är och vad dom heter om vi vill prata med dom och samma sak för dom.
Efter lite informationsinsamlande och funderande på våra alternativ så har vi nu beslutat att vi skall släppa Norge och gå direkt mot Shetland. Vi tror oss ha ett väderfönster som gör att överfarten blir bra.
Vi har valt ett vaktsschema som fungerar perfekt för oss 4. Schemat ger oss möjlighet att få ro och tid att vila eller göra annat. På natten har vi 4 timmars pass och shemat rullar vilket gör att samma vakt återkommer varannan dag.
Seglade genom oljefälten som såg ut som tända fyrbåkar och man såg en tydlig linje mellan de norska tornen och de brittiska borrtornen.
På konversation på vhf hörde vi en helikpoterpilot i sin kommunikation med sin plattform kommentera vår framfart ” Se den lille sejlbåden som pinar sig fram”… Lille och lille tänkte vi!!
När vi hade ”bara” 70 NM kvar, tyckte vi att vi var framme. Sjön var mycket grov och det rullade ordentligt.
Efter nästan exakt fyra dygn siktade vi Shetland, Lerwick. Coastguard assisterade i strömmarna och dyningarna. Det var var en fantasikt vacker klippformation som mötte oss vid inseglingen. Det är en helt annorlunda natur och miljö mot den som vi är vana vid.
Väl i Lerwicks hamn och säkert förtöjda vid pontonbryggan vid Victoria Pier, tog vi en tilläggare och öppnade ankomstpresenten från familjerna Westerlunds och Svenssons. Tusen tack för alla godsaker!
Efter en god natts sömn gick vi rakt över vägen till ett café som serverade en ”full english breakfast”. Vi festade i bacon, tea, korv och ägg. Med gott mod och full mage gjorde vi stan. Vi besökte museet i Lerwick som beskriver Shetlands historia från geologisk sammansättning till hur människorna har utvecklat sin livsstil. Deras ekonomiska genombrott kom på 1970-talet när oljan blev en del av deras utkomst. Företrädarna för Shetland slöt avtal med oljeindustrin om att för varje liter olja som landades på ön gick en del av vinsten till människorna på Shetland.
Nu planerar vi att gå till Fair Isle och det kan dröja ett tag innan vi kan blogga igen.
Tack alla goa vänner för inläggen på bloggen!!
















Vi är fyra glada vänner, tre ingenjörer och en jurist, som har bestämt oss för att segla till Shetland, ner till fair Isle och vidare till Scotland.