Förberedelser

Efter vårt beslut om att vår segling verkligen blir av funderade vi på hur vi bäst pratar oss samman och formerna kring vår planering. Till slut tyckte vi att det vore bra att träffas regelbundet och dela ut arbetsuppgifter mellan oss som på nästkommande träff redovisades på det sätt som var lämpligt.
En av de första sakerna som vi diskuterade var hur vi tar oss an utmaningen och genomför seglingen på ett rimligt säkert sätt så att vi kan njuta av upplevelserna under trygghet.

SÄKERHET
Vår ståndpunkt är att vädret kommer att styra oss huruvida vi kommer över eller inte. Vi kommer inte att hänfalla till att vi måste till Shetland och Skottland och därmed ta onödiga risker.
Vi kommer att se till att vår personliga utrustning (se utrustningslistorna) gör att vi kan både ramla i vattnet eller gå i livbåt och ha uthållighet i vattnet till hjälp ankommer. Känns lite meningslöst att ha EPIRB och PLB om man inte klarar att ligga i kallt vatten ett antal timmar. Eftersom det är så vanligt förekommande med skräp som plastpåsar och fiskeredskap som är på drift har vi tagit med en komplett dykutrustning. Den tar förvisso stor plats men ger komfort att veta att den finns där.
Med avseende på teknisk utrustning har vi satsat på att "kunna se och synas". Det vill säga vi har investerat i radar, VHF, AIS tranciever (dubbelriktad), RTE (aktiv radar reflektor) och mistlur. Detta gör att vi har sett till att vi kan bli upptäckta av andra fartyg och vi kan kontakta andra med VHF/DSC anrop eftersom vi ser deras MMSI nummer.

SJÖKORT OCH HANDBÖCKER
Båten är utrustad med 2 plotters, en Raymarine A70, som inköptes för den tidigare båten, med fästen på styrpedistalen och nere vid navbordet. Detta gör att vi kan välja var den skall stå. Den andra plottern är också en Raymarine fast en C120W. Tyvärr kan inte dessa plotters dela kartdata utan dubbel uppsättning är nödvändigt. Detta ger back-up förvisso men en onödig kostnad kan tyckas.
Vi har valt att köpa Imrays översikts papperskort pga att dom är plastade och har en bättre indelning än Admiralitetets översiktskort. Tyvärr har inte Imray kort över Nordsjön och Norge så här blir det Admiralitetets översiktskort. Vad gäller detaljkort har Admiralitet nyligen gett ut en variant liknande svenska båtsportkort över en del av Skottland, som heter "Admirality Leasure Chart Folio".
Vi förstår att passagerna genom de flertal sund som finns längs skotska västsidan medför att man bör beaka tidvattensystemet, dels på grund av djupets variationer men också för att vissa passager låter sig inte göras om man inte har tidvattnet med sig. Före avfärd kopierade vi ett flertal exemplar av en tidvattengraf så att vi kan beräkna tidvattenrörelsen samt den ruttplaneringen som finns i Reeds nautical almanac.