måndag 24 maj 2010

Loch Gairloich - Badachro

Igår korsade vi ”the Minch” när vi gick från Stornoway på Yttre Hebriderna till Loch Gairloch på skotska fastlandet. Trippen är ca 35NM över vatten som enligt pilotböckerna kan vara besvärligt. Igår var det dock lugnt och vi hade SV vind 5-7m/s och en jättebra sträckbog. Coast Guard har de senaste dagarna varnat för ”fog patches” vilket vi stundtals kände av genom mycket dålig sikt. När vi gick ur hamnen i Stornoway växlade vi några ord med en annan båt som tipsade om ett ställe i Loch Gairloch - Badachro. Där finns en välkänd krog som tillhandahåller bojar till gästande båtar. Framkomna ringde vi upp Badachro Inn och blev anvisade en boj.
www.badachroinn.com
Senare på kvällen tog vi jollen och åkte in. Det visade sig att vi, lortiga seglare som längtade efter en dusch, hamnade mitt i en fullpackad krog. Det blev en god middag istället för dusch. Duschen fick ske på akterdäck senare på kvällen. När jag frågade om betalningen för bojen så blev svaret ”a pint for John” dvs krogägaren.
Idag har vi latat oss och fixat med några småsaker på båten. Imorgon, 25/5, planerar vi att gå söderut till Portree på ön Sky. Där hoppas vi kunna hitta en bra bryggplats så att vi kan göra lite utflykter på ön under någon dag.
I kväll är det fest; vi skall äta sill, potatis och nubbe.


5 kommentarer:

  1. Annika Bergman25 maj 2010 kl. 18:05

    Hej Låter som att ni har det jättetrevlig. Vi är inte så lite avundsjuka.
    Ha ett fortsatt trevligt seglingsäventyr.

    Annika och Sonny.

    SvaraRadera
  2. Hej Karin mfl! Oj, oj vad smutsiga ni måste vara bläää. Nej då skojar bara - jag hade gärna varit med dig på krogen, men tror inte jag vågat mig på färden dit. Men kan nog tro vi hade kunnat liva upp the old mates där eller hur - men det klarade du säkert galant! Här är allt som vanligt - dina goa medarbetare jobbar på som bara den och sköter sig fiiiint vettu!! Din ställföreträdare, dvs jag, ser just nu ut som Rudolf med röda mulen - är gööörförkyld och det är ohyggligt synd om mig. Martin har beordrat mig att åka hem och krypa ner i sängen - och JA jag ska, men först så "ska jag bara göra det och det...." ja du fattar. Har ju så svårt att vara borta från jobbet och alla goa människor här - men jag får lyda bossens order. Ha det fortsatt bra och tänkt inte på oss ett dugg... Kram

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Ni verkar ha det riktigt bra.
    Ingen whiskytest än?
    Vi seglar lugnt i hemmavattnen runt Hunnebo.
    Mycket trevlig reseskildring.
    Vem är redaktör?
    Segla lugnt så ses vi i Hunnebo.
    Sigge

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Har läst er blogg. mycket bra reseskildring. Delar ur den blir ett fint föredrag på TBK´s årsmöte,om ni har lust med det. Man blir lite avundsjuk när man läser om platser ni besökt. Ni gjorde rätt som slutade drömma och bestämde er för att dra iväg.
    ha en fortsatt trevlig seglats.
    Karl-Axel

    SvaraRadera